Sunday 27 November 2011

KOKUM BULAN SABIT MERAH (BSMM) PPKI SK.PEKAN SIPITANG 2011

Sesi kokurikulum atau KOKUM buat kali pertama bagi sesi tahun 2011 Program Pendidikan Khas Integrasi SK.Pekan Sipitang telah dimulakan dan dilaksanakan pada 13 April 2011. 

Sekiranya aliran perdana menjalankan aktiviti kokum pada setiap sabtu, Kokum PPKI pula akan dijalankan pada setiap hari Rabu pada jam 11.30 hingga 12.30 pagi. 

Umumnya, kokum PPKI terbahagi kepada tiga iaitu Unit Beruniform Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) yang dikendalikan oleh Cikgu Walter merangkap guru KOKUM PPKI, Permainan Dalaman pula akan dikendalikan oleh Cikgu Mohd.Najib bin Mohd.Shafie dan kelab Bahasa Melayu akan dikendalikan oleh Cikgu Fauziah Banu binti Hussain. Ketiga-tiga jenis kokum ini akan dijalankan secara berselang-seli pada setiap hari Rabu masa persekolahan. 

Aktiviti Unit Beruniform BSMM merupakan pembuka kepada aktiviti kokum PPKI bagi sesi 2011. Sebagai pengenalan kepada BSMM, semua murid PPKI diberikan penerangan tentang sejarah ringkas dan logo BSMM oleh Cikgu Walter agar murid-murid PPKI lebih jelas dan faham tentang BSMM. 

Semua murid dikehendaki berdiri untuk menghormati lagu ketika menyanyikan lagu BSMM. 


Penerangan ringkas tentang BSMM kepada murid-murid PPKI.



Murid-murid PPKI menumpukan sepenuh perhatian ketika diberikan penjelasan lanjut tentang prinsip-prinsip BSMM.

Bukan sahaja murid-murid PPKI terlibat, guru-guru serta pembantu pengurusan murid (PPM) juga turut hadir bersama ketika sesi kokum dijalankan.

Tayangan klip video pendek tentang gambaran dan tanggungjawab BSMM dalam bentuk animasi.

Murid-murid diberikan tugasan iaitu melukis dan mewarnakan logo BSMM pada kertas kosong yang telah disediakan.

Melukis bulan sabit iaitu logo BSMM pada kertas kosong.


Melabel atau menamakan logo BSMM pada lembaran kerja yang telah diedarkan bagi murid-murid tahap satu iaitu murid-murid kelas Melati dan Teratai.

Murid-murid tahap satu kelas Teratai mewarna logo BSMM pada lembaran kerja yang telah diedarkan oleh guru.

LOGO BULAN SABIT MERAH MALAYSIA (BSMM)~ Adik Velston menunjukkan logo yang telah siap diwarnakan dan dilabelkan.




Secara keseluruhannya, aktiviti kokum unit beruniform BSMM telah berjalan dengan lancar dan mencapai objektif yang telah disasarkan. Boleh dikatakan hampir semua murid-murid PPKI dapat mengenalpasti logo BSMM dengan betul dan dapat memberikan penerangan secara ringkas tentang tujuan BSMM ditubuhkan. 



No comments:

Post a Comment